על המגמה

לימודי הרחבת תנ"ך בחטיבה העליונה מיועדים לתלמידים הבוחרים להרחיב ולהעמיק בסוגיות ובנושאים מן המקרא, בנוסף לתכנית הלימודים בהיקף שתי יחידות, שהיא חובה על הכל. המסלול מתאים לתלמידים הרוצים להעשיר את ידיעותיהם בעולם הרוח, הפילוסופיה והתרבות הישראלית לדורותיה.
תלמידי המגמה לומדים טקסטים מקראיים בצורה ייחודית, מלווה בפעילויות, סיורים, הרצאות ועוד. הלמידה דינמית ומשתנה בהתאם לתחומי העניין והסקרנות של התלמידים, במהלכה ניתן דגש לקריאה ביקורתית ויצירתית, פיתוח מיומנויות ורכישת כלים בניתוח טקסטים, תוך חיבור לעולם הפנימי והמודרני של התלמידים.

מורי המגמה:

רונית כהן

רונית כהן

מרכזת מקצוע תנ"ך
[email protected]

רונית – מורה לתנ"ך ומרכזת לימודי התנ"ך בבית הספר הריאלי. בעלת תואר ראשון בחינוך ומקרא ותואר שני במקרא ועולמו, מאוניברסיטת חיפה. מלמדת בבית הספר הריאלי מאז 1983. בוגרת תכנית "מן הבארות", של מכון הרטמן, וכיום משתתפת בתכנית המשך למורים מובילים. מנחה וחונכת סטודנטים ממכללת גורדון.

מיטל בלומנטל-גורדון

מיטל בלומנטל-גורדון

מורה לתנ"ך

מיטל – בעלת תואר ראשון במקרא ולימודי יהדות ותואר שני במחשבת ישראל מהאוניברסיטה העברית בירושלים; בוגרת תוכנית רביבים להכשרת מורים למדעי היהדות; מחנכת, מורה לתנ"ך ומרכזת מגמת תנ"ך מורחב; מדריכה מחוזית לתנ"ך מטעם המפמ"ר במחוז חיפה.

נעמה ינאי לויפר

מורה לתנ"ך

נעמה – בעלת תואר ראשון במקרא ומחשבת ישראל ותואר שני בהיסטוריה של עמ"י ויהדות זמננו מהאוניברסיטה העברית; בוגרת תוכנית רביבים להכשרת מורים למדעי היהדות; מורה לתנ"ך והיסטוריה בבית הספר הריאלי משנת 2010; מובילת תחום טכנולוגיה ומייקרים ומחנכת בתיכון אחוזה.

עיקרי הלמידה:

בהוראת הנושאים השונים, התלמידים נחשפים לסיפורים מקראיים, דמויות, דילמות וערכים שונים העולים מהטקסטים הנקראים, כל זאת תוך התייחסות לתפישות עולם שונות, לפרשנויות ודעות מורכבות ופיתוח יכולות ניתוח והעמקה בחומר הנלמד.

מבנה ההוראה

נלמדות שתי יחידות:

א. "נגד הרוח" – יחידת בגרות חיצונית:
ביחידה זו נחשף לסיפורים מקראיים אודות דמויות שיצאו נגד הזרם, הסמכות והנורמות החברתיות.
.

ב. יחידה פנימית – הערכה חלופית בית ספרית:

  • "שייכות וזרות" – ביחידה זו התלמידים ייחשפו לסיפורים מקראיים, בהם באה לידי ביטוי מורכבות השיח הזהותי של האדם. התלמידים יעמדו על המתח בין האינדבידואלי ובין הגלובלי, בין הנאמנות לקול האישי ובין הפשרה והוויתור.
  • "מנהיגות במבחן" – ביחידה זו התלמידים ילמדו אודות מנהיגים מקראיים שונים ודפוסי ההתמודדות שלהם עם משברים ואתגרים, שהמנהיגות מציבה. ננסה להעריך את אישיות המנהיג על אורותיו וצלליו, תוך השוואה למנהיגות בימינו.

תנך מורחב במוזיאון ישראל

הערה: ניתן להמיר את אחת היחידות הפנימיות ביחידת אכיאולוגיה מקראית, שבמסגרתה התלמידים יוצאים לחפירות ארכיאולוגיות ולומדים כיצד הארכיאולוגיה והמדע משפיעים על הפרשנות המקראית.

חפירות ארכיאולוגיות - תנך מורחב
.
במהלך הלימודים במגמה, התלמידים יחוו גם:
  • הצאות וסדנאות העשרה, המתקשרות לחומר הנלמד.
  • פעילויות למידה חוץ-ביתספריות, כגון: חפירות ארכיאולוגיות, טיולים באתרים בעלי משמעות מקראית, סמינרים בנושאי מנהיגות ועוד.
  • התלמידים יובילו אירועים ביתספריים הנושקים לעולם התנ"ך, לדוגמה: "בוקר תנ"ך שכבתי".
מקצוע זה נלמד כמקצוע ראשי 3  בהיקף של 3 יח"ל, משלים ל- 5 יח"ל את לימודי הליבה בתנ"ך (זהו מקצוע רשות – בתשלום).
.
תלמיד שמתחיל את לימודיו במסלול – יתחייב לסיימו, וייגבה שכ"ל על ראשי 3 במלואו במהלך אותה השנה.

סרטון – בוקר תנ"ך בבית בירם

דילוג לתוכן