על המגמה:

הלימודים במגמת "מדעי הרפואה והבריאות" משלבים בין ידע תיאורטי לבין ידע מעשי בשדה העשייה הרפואית העדכני ביותר. התלמידים במגמה מיישמים את הידע הנלמד בכיתה, בהשתתפות בסיורים בבתי חולים ובמתקנים רפואיים, הרצאות מומחים, ניתוחי איברים ובהתנדבות פעילה במד”א.

בבסיס התפיסה הרעיונית של מגמת מערכות בריאות, עומדת ההכרה בחשיבות הכנת עתודה ללימודי המשך אקדמיים במקצועות הבריאות השונים (רופאים, אחיות, פרמדיקים ועוד).
מגמת זו פותחת אפשרות לתלמידים המתעניינים בעולם הבריאות והרפואה, להעשיר את הידע שלהם בתחום ולסיים את שנות לימודיהם במסלול זה עם תכנים רבים שיאפשרו להם להשתלב במערכת הבריאות בארץ. התלמידים נחשפים לעבודה בבית החולים, לצוות בית החולים ולציוד מקצועי, ולומדים תחומים אלו לעומק. מגע זה עם עולם הרפואה פותח לתלמידים אפשרות לבחור בהמשך לימודים אקדמיים במקצועות הבריאות השונים.

מורי המגמה:

רונית פורשט

מרכזת מגמת מדעי הרפואה והבריאות
[email protected]

רונית בעלת תואר ראשון בביולוגיה מהטכניון, ותואר ראשון נוסף בהוראת המדעים, בעלת תואר שני בלימודי סטטיסטיקה ואיכות מאוניברסיטת חיפה, מורה ומרכזת את מגמות ביולוגיה, ביולוגיה רפואית ומערכות בריאות בבית בירם.
הביולוגיה קשורה בכל מה שסובב אותנו, יחד עם התקדמות המחקרים והמידע עדיין יש עוד המון שאלות לשאול, סקרנות ויצירתיות יובילו אותנו לגילוי התשובות "הדמיון של הטבע הוא גדול בהרבה מהדמיון של האדם". (ריצ’רד פיינמן, זוכה פרס נובל בפיסיקה).

אילנה תג'ר

מורה למדעי הרפואה והבריאות

אילנה בעלת תואר ראשון במדעי בעלי החיים ותואר שני בגנטיקה מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. בעלת תעודת הוראה בביולוגיה מהטכניון, מורה לביולוגיה ומערכות רפואיות בבית בירם.
מאמינה שהדור הצעיר של תלמידי ביולוגיה ייקח חלק משמעותי בשמירה על עתיד החיים בכדור הארץ.

עיקרי הלמידה:

מקצועות הלימוד במגמה הם:

מקצוע מוביל – מדעי הבריאות 5 יח”ל
מקצוע התמחות – מערכות רפואיות 5 יח"ל
מקצוע מדעי נוסף (כימיה / ביולוגיה / ביולוגיה רפואית / פיזיקה)

תהליך הלמידה כולל טיפוח מיומנויות וכישורים רלוונטיים, הנדרשים להשתלבות בחברה ובמשק במאה ה- 21 : חקר מקרים וניהול מידע, תקשורת בין אישית, עבודת צוות, מעורבות חברתית, יצירתיות, קבלת החלטות ותכנון תכנית טיפול.

מבנה ההוראה:

מדעי הבריאות:

במקצוע מדעי הבריאות נחשפים התלמידים לשפת המונחים של מקצועות הבריאות והרפואה. לימודי האנטומיה והפיזיולוגיה של גוף האדם מהווים תשתית ידע להבנת הקליניקה והרפואה מונעת. הנושאים הנלמדים: האדם כמכלול, קרדיולוגיה, המטולוגיה, פולמונולוגיה, נפרולוגיה, נוירולוגיה, אנדוקרינולוגיה, גניקולוגיה, גסטרואנטרולוגיה ועוד.

בכל מערכת נלמדת האנטומיה- פיזיולוגיה, קליניקה (מחלות, גורמי סיכון, דרכי אבחון, טיפול, סיבוכים ועוד), רפואה מונעת.

חלק מהנושאים נלמדים במסגרת 30% הערכה בית ספרית, במהלך כיתה י”א.
חלק מהנושאים נלמדים במסגרת 70% הערכה חיצונית, בחינת בגרות בסיום כיתה י”ב.

מערכות רפואיות:

הנושאים הנלמדים: תקשורת ואתיקה ברפואה, בדיקות דם ומשמעותן, פרמקולוגיה, מחלת הסרטן, דלקת וזיהום, פתולוגיה של מערכות גוף האדם ועוד.
חומר הלימוד ועבודת הגמר יהוו 5 יח”ל, מבחן בגרות חיצוני בע”פ עם בוחן חיצוני, בסיום כיתה י”ב.
חובה על התלמיד לעבור קורס מד”א בהיקף של 60 ש’ בכיתה י’. *

מגמת מדעי הרפואה והבריאות משלבת מעורבות חברתית בקהילה:

התנסות קלינית המשלבת התנדבות בקהילה – התנסות קלינית במד”א. כל התלמידים עוברים הכשרה מקצועית של 60 שעות מגישי עזרה ראשונה, בסיומה הם מתנדבים בתחנות מד”א / קופות חולים/ בית חולים/ מתקנים רפואיים אחרים ( 60 שעות התנדבות). במסגרת ההתנסות התלמידים רוכשים ערכים של אחריות חברתית, ערכי ההתנדבות, עזרה לזולת, מעורבות ותרומה לחברה.

חקר מקרים במערכות רפואיות תוך דיאלוג עם מטופלים ואנשי מקצוע – במסגרת הלימודים מבצעים התלמידים עבודת גמר ברמת 5 יחידות לימוד. הם מתנסים בחקר מקרים של בריאות וחולי, שפתרונם דורש אינטגרציה בין הידע המדעי למידע המתקבל בראיונות עם מטופלים ועם אנשי מקצוע בניהול המצב הבריאותי של מטופלים. התלמידים משמשים אוזן קשבת למטופל, לומדים את אורח חייו ואת מחלתו. בהתאם לכך בונים תכנית מומלצת לאורח חיים בריא.

סיורים לימודיים החושפים את התלמידים לעולם הרפואה – סיורים לימודים עיוניים בבתי חולים ובמתקנים רפואיים ומפגשים עם הצוות המקצועי הרפואי והפרא רפואי. הסיורים חושפים את התלמידים לסוגיות ולדילמות עדכניות בהתמודדות עולם הרפואה, עם בעיות טכנולוגיות, מדעיות ואתיות. הרצאות מומחים ורופאים מתחומים שונים.

תנאי קבלה:

מתמטיקה שיבוץ ל- 4 יח"ל בכיתה י'
(ציון 65 ומעלה בסיום כיתה ט’ בהקבצה A, או 75 ומעלה בהקבצה B).
הערה: תלמיד שישובץ ל- 4 יח"ל מתמטיקה על תנאי, יוכל להתחיל את השנה בלימודי מדעי הבריאות. במידה וציונו במדעי הבריאות או במתמטיקה לא יעמוד במינימום הנדרש עד ליום ההורים הראשון, ייאלץ לעבור למקצוע ראשי אחר, בכפוף למקומות פנויים ולהשלמת החומר במקצוע החדש.

הערות:

  1. קורס מד”א – חובה. (השתתפות בקורס כרוכה בתשלום בהתאם לתעריפי מד”א, נכון להיום 250 ש"ח).
  2. לתלמידי המגמה פטור מלימודי מדעים ללא לומדי מדעים (3 ש”ש).
  3. התלמידים יהיו זכאים לתעודת בגרות טכנולוגית.
.
*לא ניתן ללמוד במסלול זה יחד עם מסלול טכנולוגי נוסף (הנדסת מערכות, הנדסת תוכנה, תקשורת
).

טעימה קלה בסרטונים

דילוג לתוכן