מורי המגמה:
אליסה סוסקין
מרכזת מחשבת ישראל
[email protected]
אליסה – בוגרת תואר ראשון במסגרת תכנית ‘אופקים’- תכנית מצטיינים של אוניברסיטת תל אביב, המכשירה מורים למקצועות היהדות כתרבות, החוג לפילוסופיה יהודית ומקרא, ותואר שני במסגרת תכנית ‘רודרמן’- לימודי יהדות ארה"ב, מטעם החוג ללימודי ישראל באוניברסיטת חיפה, מרכזת מקצוע "מחשבת ישראל" ומורה למחשבת ישראל ולתנ"ך.
מתן מורג
מורה למחשבת ישראל
מתן – בוגר תואר ראשון בלימודי יהדות ותואר שני במקרא, ניסיון של 10 שנים בהוראת מחשבת ישראל לבגרות, כולל ניסיון בכתיבת בגרויות ארציות, מרכז שכבה ומורה למחשבת ישראל ותנ"ך בבית בירם.
עיקרי הלמידה:
- סוגיות אקטואליות בזהות יהודית: יהדות- דת, לאום ומה שביניהם, גיור, נישואים, זרמים ביהדות, שאלות על אלוהים, השבת.
- אהבה וזוגיות במחשבת ישראל: מה זאת אהבה? אהבה וזוגיות, אהבה ומיניות, קנאה ופיתוי.
- “שמונה פרקים לרמב”ם”: מבט פילוסופי על נפש האדם ועל מטרות האדם בחייו: נפש האדם וכוחותיה, חולי הנפש ורפואתה, אופן שינוי התכונות וההרגלים שלנו, הבדלים בין סוגי האנשים והטבע האנושי.
- הטוב והרע בעולם: גורל או בחירה חופשית, האם קיים רע בעולם? יצא הרע באדם ע”פ חז”ל, דיון פילוסופי של הרמב” ם, הסכנה שבעצבות בראי החסידות, התמודדות עם הסבל בעידן המודרני, התמודדות תיאולוגית עם השואה.
הלימוד נעשה בדרך של דיאלוג המעלה שאלות ערכיות הנוגעות לזהות עצמית ולהוויה היומיומית באווירה ליברלית ואינטראקטיבית.
מבנה ההוראה:
בכתה י’ לומדים כמחצית מתלמידי השכבה מחשבת ישראל במסגרת לימודי השכלה כללית.
תלמידים שבחרו במחשבת ישראל כמקצוע ראשי לומדים 5 יח"ל בכיתה י"א, י"ב.
בכיתה י"א לומדים 3 יח"ל "אהבה וזוגיות במחשבת ישראל" ו"שמונה פרקים לרמב"ם". הלמידה משלבת הערכה חלופית ובחינת בגרות "פנימית" בסוף כיתה י"א.
בכיתה י"ב לומדים 2 יח"ל "הטוב והרע בהגות היהודית". התלמידים נבחנים בבחינת בגרות "חיצונית".
תכניות העשרה:
- צפייה בסרטים העוסקים בנושאי התכנית.
- שיעורים חווייתיים.
- הרצאות אורח.
- סיורים לימודיים.
- השתתפות בכנס תלמידים ארצי.
תנאי קבלה:
- אהבה למקצוע ונכונות ללמידה משלבת דיונים.
- תלמידים בעלי הישגים גבוהים במחשבת ישראל ובעלי זיקה לתחום זה כבר בכיתה ט’.