על המגמה:

בני אדם מרבים לעסוק בפרשנות פסיכולוגית אינטואיטיבית להתנהגותו של האדם, הניצב במרכז עיסוקה של הפסיכולוגיה. הגדרת הפסיכולוגיה כמדע העוסק בחקר התנהגותו של האדם מאפשרת בחינת תגובותיו של האדם לאור גורמים הקשורים באישיותו, תכונותיו וקשריו עם סביבתו. לצורך הסבר התופעות ההתנהגותיות השונות וניסוח הכללים, עושה הפסיכולוגיה שימוש בכלים מדעיים, ובאמצעותם היא מציגה את התופעות השונות, נוקבת בשמן, ואף מנסה לנבא באילו תנאים התנהגויות מסוימות תחזורנה על עצמן.

מורי המגמה:

יפעת ברוש

מרכת מגמת מדעי החברה
[email protected]

יפעת, B.A בכלכלה מטעם אוניברסיטת בר אילן, M.A חברה וטכנולוגיה אוניברסיטת חיפה, מרכזת מגמת מדעי החברה בבית בירם, מנחה ארצית בחינוך פיננסי, מרצה באוניברסיטת חיפה בחוג לייעוץ התפתחותי (תעודת הוראה),נהנית מכל רגע בכיתות אותן היא מלמדת, רווה נחת ולומדת מכל תלמידיה. באופן כללי משתדלת תמיד למצוא את החיובי בבני האדם, כמו גם במצבים אליהם אנו נקלעים. רצה למרחקים ארוכים ומקור גאוותה הן שלוש בנותיה אותן היא מגדלת יחד עם בן זוגה התומך.

דורית שמולביץ

מורה לפסיכולוגיה וסוציולוגיה

דורית היא בוגרת ביה"ס הריאלי, בעלת תואר B.A במדעי החברה  ו- M.A בהיסטוריה של עם ישראל מטעם אוניברסיטת חיפה, מת"לית ומאבחנת דידקטית, מרכזת תחום פרט ומרכזת משלחות בביה"ס הריאלי. "מאמינה שכל תלמיד הוא אחד, יחיד ומיוחד ועלינו להיות קשובים לצרכים שלו. מאמינה בעבודת צוות בין המורים, התלמידים וההורים. אוהבת ושמחה בכל בוקר לקום וללכת לבית הספר".

אביב כץ דקל

מורה לפסיכולוגיה וסוציולוגיה

אביב היא B.A במדעי החברה מאוניברסיטת חיפה, M.A בחינוך אלטרנטיבי מאוניברסיטת חיפה, מלמדת ומחנכת בבית הספר הריאלי משנת 2007, מלמדת סוציולוגיה, פסיכולוגיה, תקשורת ומנחה תלמידים לעבודות חקר. בעבר לימדה ורכזה במגמת "ניהול מערכות מידע וידע". אמא לשלושה ילדים שגם הם חלק ממשפחת הריאלי.

אילנית ארם מזרחי

מורה לפסיכולוגיה וסוציולוגיה

אילנית היא בוגרת תואר ראשון בסוציולוגיה ותקשורת ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית יישומית מטעם אוניברסיטת חיפה , מלמדת סוציולוגיה, פסיכולוגיה ומנחה תלמידים בכתיבת עבודות גמר. אוהבת את התלמידים ואוהבת ללמד את המקצועות הללו. תחביב מרכזי שהיא מפתחת בשנים האחרונות – צילום, והיא אף משלבת את השימוש בצילום בהוראת הפסיכולוגיה והסוציולוגיה.

ענבר לורבר

מורה לפסיכולוגיה וכלכלה

ענבר היא בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה ו"אופקים" (תוכנית המצטיינות והמצטיינים של אוניברסיטת חיפה). מחנכת ומלמדת פסיכולוגיה, כלכלה-מנע"ס וכלכלה התנהגותית. מסתקרנת מכל מה שקשור בתקשורת בין-אישית ובין-תרבותית, וזה גם אחד הדברים שהיא הכי נהנית מהם בעבודה החינוכית.

עיקרי הלמידה:

מטרת הוראת מדעי החברה היא להביא את התלמידים לזהות תופעות חברתיות, להתייחס אליהן , להבינן ולנקוט כלפיהן עמדה. הסוציולוגיה והפסיכולוגיה עוסקות בחקר היחסים האנושיים. הסוציולוגיה ברמת החברה, והפסיכולוגיה ברמת היחיד.

מקצוע הפסיכולוגיה עוסק בחקר נפש האדם, ברצונותיו, ברגשותיו, בכישוריו ובהתנהגותו.

החקר הסוציולוגי עוסק בדרכי פעולתה של החברה, מנתח ומנבא במידה לא מבוטלת של דיוק כיצד נתנהג בעתיד.

מבנה ההוראה:

מבנה המקצוע: 2 יח”ל בפסיכולוגיה + 2 יח”ל בסוציולוגיה + 1 יח”ל עבודת חקר:

2 יח”ל בפסיכולוגיה – כיתה י’, י"א

נושאי הלימוד:

מהי פסיכולוגיה ותחומים בפסיכולוגיה (חיובית, התפתחותית, חברתית, אישיות, קוגניטיבית).

מבנה האישיות, תיאוריות המתייחסות לגיבוש אישיות הפרט , תכונות אישיות ויכולות, שלבי התפתחות אישיות האדם, (פרויד, אריקסון).

מהו לחץ ודרכי התמודדות עם לחץ וחרדת בחינות, רגשות, ריגוש ומה שביניהם.

זיכרונות, תפיסה, הבנה.

עמדות, דעות קדומות ודרכים שונות להשפעה אישית וחברתית.

התלמידים ניגשים לבחינת בגרות “חיצונית” בסיום כיתה י”א.
.
2
 יח”ל בסוציולוגיה – כיתה י’, י”א

נושאי הלימוד: מהי סוציולוגיה?

ארבעה פרקים מרכזיים בתכנית הלימודים:

  • בני נוער ותרבות הצריכה – מאפייני תרבות בני הנוער בישראל ובעולם, השפעות חברתיות לאומיות וכלל עולמיות, הגורמים המשפיעים על דפוסי צריכה ועוד.
  • חיים משפחתיים – מהי משפחה ? איזה סוגי משפחות נוצרו במהלך מאה השנים האחרונות ומדוע, כיצד השכלת נשים, בחירה חופשית ותהליכים של שינוי משפיעים על המסגרת האישית ביותר – המשפחה?
  • עולם העבודה והארגונים – כיצד ייראה עולם העבודה בעתיד? איך נוכל להתכונן לקראתו? מה הקשר בין טיפוס האישיות שלנו לבין בחירת מקצוע? דור הY ודור הz  – איך השתייכות לדור מסוים משפיעה על העבודה שלנו? תעסוקת בני נוער – מה צריך לדעת כדי לשמור על הזכויות שלנו?
  • גלובליזציה – תהליכים כלל עולמיים המשפיעים על הרשתות החברתיות, על קשרים קרובים – רחוקים בין אנשים, נוודים דיגיטליים ועוד.

הערה: יתכן ומערך ההיבחנויות במקצוע ישתנה החל מתשפ“ד.

חלק ה- 30%, הן בסוציולוגיה והן בפסיכולוגיה, מתבסס על מטלות ביצוע הניתנות במהלך כיתות י‘ ו- י‘“א.

1 יח”ל עבודת חקר – כיתה י”ב:

כל תלמיד יכתוב עבודה בהיקף של יחידת לימוד אחת בנושא המעניין אותו. זוהי עבודה הכוללת חלק עיוני וחלק מעשי, במהלכה יתנסה התלמיד בעריכת מחקר ראשוני.

תכניות העשרה:

במהלך הלימודים התלמידים ייחשפו להרצאות של גורמי חוץ בנושאי הלימוד, יצאו לסיורים רלוונטיים ויצפו בסרטים.

טעימה קלה מהווי המגמה

דילוג לתוכן