על המגמה:

בני אדם מרבים לעסוק בפרשנות פסיכולוגית אינטואיטיבית להתנהגותו של האדם, הניצב במרכז עיסוקה של הפסיכולוגיה. הגדרת הפסיכולוגיה כמדע העוסק בחקר התנהגותו של האדם מאפשרת בחינת תגובותיו של האדם לאור גורמים הקשורים באישיותו, תכונותיו וקשריו עם סביבתו. לצורך הסבר התופעות ההתנהגותיות השונות וניסוח הכללים, עושה הפסיכולוגיה שימוש בכלים מדעיים, ובאמצעותם היא מציגה את התופעות השונות, נוקבת בשמן, ואף מנסה לנבא באילו תנאים התנהגויות מסוימות תחזורנה על עצמן.

מורי המגמה:

יפעת ברוש

מרכת מגמת מדעי החברה
[email protected]

יפעת, B.A בכלכלה מטעם אוניברסיטת בר אילן, M.A חברה וטכנולוגיה אוניברסיטת חיפה, מרכזת מגמת מדעי החברה בבית בירם… להמשך קריאה>>

דורית שמולביץ

מורה לפסיכולוגיה וסוציולוגיה

דורית היא בוגרת ביה"ס הריאלי, בעלת תואר B.A במדעי החברה  ו- M.A בהיסטוריה של עם ישראל מטעם אוניברסיטת חיפה, מת"לית ומאבחנת דידקטית, מרכזת תחום פרט… להמשך קריאה>>

אביב כץ דקל

מורה לפסיכולוגיה וסוציולוגיה

אביב היא B.A במדעי החברה מאוניברסיטת חיפה, M.A בחינוך אלטרנטיבי מאוניברסיטת חיפה, מלמדת ומחנכת בבית הספר הריאלי משנת 2007, מלמדת סוציולוגיה… להמשך קריאה>>

אילנית ארם מזרחי

מורה לפסיכולוגיה וסוציולוגיה

אילנית היא בוגרת תואר ראשון בסוציולוגיה ותקשורת ותואר שני בסוציולוגיה ארגונית יישומית מטעם אוניברסיטת חיפה , מלמדת סוציולוגיה, פסיכולוגיה ומנחה תלמידים… להמשך קריאה>>

עיקרי הלמידה:

מטרת הוראת מדעי החברה היא להביא את התלמידים לזהות תופעות חברתיות, להתייחס אליהן , להבינן ולנקוט כלפיהן עמדה. הסוציולוגיה והפסיכולוגיה עוסקות בחקר היחסים האנושיים. הסוציולוגיה ברמת החברה, והפסיכולוגיה ברמת היחיד.

מקצוע הפסיכולוגיה עוסק בחקר נפש האדם, ברצונותיו, ברגשותיו, בכישוריו ובהתנהגותו.

החקר הסוציולוגי עוסק בדרכי פעולתה של החברה, מנתח ומנבא במידה לא מבוטלת של דיוק כיצד נתנהג בעתיד.

מבנה ההוראה:

מבנה המקצוע: 2 יח”ל בפסיכולוגיה + 2 יח”ל בסוציולוגיה + 1 יח”ל עבודת חקר:

2 יח”ל בפסיכולוגיה – כיתה י’, י"א

נושאי הלימוד:

חרדה, לחץ והתמודדות עמם, עמדות, דעות קדומות ודרכים שונות להשפעה אישית וחברתית. זיכרונות, תפיסה, הבנה, התפתחות התכונות האישות והיכולות. שלבים בהתפתחות האדם, מבנה האישיות, תיאוריות המתייחסות לגיבוש אישיות הפרט (פרויד, אריקסון) רגשות, ריגוש ומה שביניהם, התנהגות צרכנים.

התלמידים ניגשים לבחינת בגרות “חיצונית” בסיום כיתה י”א.

2 יח”ל בסוציולוגיה – כיתה י’, י”א

נושאי הלימוד:
  • תרבות – מהי תרבות? מדוע יש הבדלים בין התרבויות? התרבות הישראלית, האם יש כזאת? מהן הקבוצות המרכיבות את התרבות הישראלית?
  • קבוצה – מדוע חיים אנשים בקבוצות? מהי בכלל קבוצה? כיצד משפיעה הקבוצה על התנהגותנו? כיצד עוזרת לנו הקבוצה לגבש את הזהות האישית שלנו?
  • משפחה – מהי משפחה כיום, בעידן שלנו? מהם הגורמים להיווצרות סוגי משפחות שונות? מהן הבעיות והדילמות של משפחה כיום?
  • חִברות – כיצד מתפתחת זהות אישית? תהליך ההתבגרות בחברה המודרנית, כיצד להתנהג כ”אישה” או כ”גבר”?

התלמידים ניגשים לבחינת בגרות ”פנימית“ בסיום כיתה י"א.

הערה: יתכן ומערך ההיבחנויות במקצוע ישתנה החל מתשפ“ב.

חלק ה- 30%, הן בסוציולוגיה והן בפסיכולוגיה, מתבסס על מטלות ביצוע הניתנות במהלך כיתות י‘ ו- י‘“א.

1 יח”ל עבודת חקר – כיתה י”ב

כל תלמיד יכתוב עבודה בהיקף של יחידת לימוד אחת בנושא המעניין אותו. זוהי עבודה הכוללת חלק עיוני וחלק מעשי, במהלכה יתנסה התלמיד בעריכת מחקר ראשוני.

תכניות העשרה

במהלך הלימודים התלמידים ייחשפו להרצאות של גורמי חוץ בנושאי הלימוד, יצאו לסיורים רלוונטיים ויצפו בסרטים.

טעימה קלה מהווי המגמה