על המגמה:

הכימיה עוסקת בחקר החומרים – מבנה החומרים, תכונותיהם והשינויים החלים בהם. הכימיה היא מדע ניסויי, אך היא גם צומת מדעים: מצד אחד נשענת על מדע הפיזיקה – מבנה האטום, מושגי אנרגיה ואנטרופיה, הולכת חשמל, הולכת חום ועוד. מצד שני, מדע הכימיה הוא אבן היסוד למדעים רבים אחרים: רפואה על ענפיה השונים, תעשייה כימית, תעשיית הי-טק, תעשיית תרופות, תחום הביולוגיה המולקולרית, ביוטכנולוגיה, מדעי המוח.
פרסי הנובל בכימיה שהוענקו בשנים האחרונות למדענים ישראלים, מיצבו את מקומה של ישראל כמעצמה מדעית חשובה בתחום הכימיה.

מורי המגמה:

דפנה שלם

מרכזת מגמת כימיה
[email protected]

דפנה רכזת כימיה ומורה בצוות הכימיה בבית בירם, בעלת תואר ראשון בהנדסת מזון וביוטכנולוגיה מהטכניון ותואר שני בחינוך, במסלול טכנולוגיות למידה והוראה, מאוניברסיטה הפתוחה. זוכת פרס מורה מצטיין לכימיה לשנת 2014 מטעם החברה הישראלית לכימיה.

שי שחר

מורה לכימיה

שי מורה לכימיה ומרצה באוניברסיטה הפתוחה. בוגר תואר ראשון מהאוניברסיטה העברית ותואר שני ממכון ויצמן למדע. זוכה פרס מורה מצטיין לכימיה לשנת 2015 מטעם החברה הישראלית לכימיה.
מאמין גדול בהצבת יעדים, לקיחת אחריות אישית ועצמאות הלומד.

נורית אטיאס

לבורנטית לכימיה

נורית בעלת תואר שני בביוטכנולוגיה, מנהלת את מתחם המדעים ולבורנטית לכימיה מתוך תחושת שליחות. נמצאת כדי לתמוך בסקרנות של המדענים הצעירים.

טל קהת

מורה לכימיה

עיקרי הלמידה:

תכנית הלימודים בהיקף 5 יח”ל נבנתה בגישה המקשרת את הכימיה הן עם המדעים האחרים והן עם תופעות והקשרים של חיי היומיום.

התלמיד לומד כיצד מתרחשות תופעות שבסביבתו הקרובה ובחיי היום-יום: מהי שריפה? מדוע ברזל מחליד, ומדוע זהב אינו מחליד? מהם אנטיאוקסידנטים? כיצד פועל גופנו כמעבדה כימית? מהו גשם חומצי? מדוע יש תגובות המתרחשות מעצמן, ואילו אחרות “זקוקות לעזרה”? כיצד פועלים זיקוקים ומה מקנה להם את צבעיהם?

לאחר שהתלמיד יכיר את הקשר בין המבנה החלקיקי של החומר לבין תכונותיו הוא יוכל לענות על שאלות כמו: כיצד ניתן לחזות את תכונותיו של חומר לפי הרכב החלקיקים שלו? איך אפשר לבדוק מה

באמת מכילים מוצרי המזון שאנו קונים?

מבנה ההוראה:

חלק ה- 70% – מבנה וקישור, סטויכיומטריה, חימצון חיזור, חומצות ובסיסים, כימיה של מזון (ויטמינים ומינרלים, חומצות שומן וטריגליצרידים)

חלק ה- 30% – כימיה של מזון (סוכרים), שיווי משקל וקינטיקה, נושא בחירה מתוך: ביוכימיה, פולימרים, כימיה פיזיקלית, כימיה סביבתית ועוד.

יחידות הלימוד העיוניות נלמדות תוך שילוב ניסויי מעבדה, הדגמות, מודלים ועבודה מתוקשבת.

מעבדת חקר: ביחידת לימוד זו רוכש התלמיד מיומנויות חקר מדעי. התלמידים נחשפים לתופעות, אותן הם מסוגלים להסביר על בסיס החומר העיוני, ובונים ניסוי המשך מ”שלהם”, בו הם בודקים כיצד ישפיעו שינויים שונים במערכת הניסוי על תוצאותיו.

בלימודי הכימיה יש חשיבות רבה לעבודת התלמיד במעבדה. העבודה במעבדה מבטאת את מהותה המדעית האמיתית של הכימיה.

במהלך הניסויים התלמידים מתמודדים בפועל עם העקרונות התיאורטיים שלמדו בשיעורי הכימיה.

התנסות מעבדתית משולבת גם בשיעורים השוטפים.

חלק ראשון של המעבדה משתקלל בהערכה החילופית “הפנימית” (30%), החלק השני משתקלל בתוך הערכה “חיצונית” (70%).

פעילויות מיוחדות

תוכניות העשרה: סיורים לימודיים במהלכם נחשפים התלמידים ליישומים התעסוקתיים השונים של המקצוע – איכות סביבה, טיפול במים, תעשיית מזון, תעשיית תרופות ומכוני מחקר שונים.
הרצאות חוקרים מהאקדמיה ומהתעשייה.

ה”כימיאדה”: תלמידים מצטיינים מכוונים להשתתפות בתחרות הבינלאומית בכימיה – “הכימיאדה”. בשנים האחרונות, תלמידי המגמה הגיעו לשלבים גבוהים ומכובדים בתחרות.ים.

.

תנאי קבלה:

מתמטיקה שיבוץ ל- 4 יח"ל בכיתה י'

(ציון 65 ומעלה בסיום כיתה ט’ בהקבצה A, או 75 ומעלה בהקבצה B).

הערה: תלמיד שישובץ ל- 4 יח"ל מתמטיקה על תנאי, יוכל להתחיל את השנה בלימודי הכימיה. במידה וציונו בכימיה או במתמטיקה לא יעמוד במינימום הנדרש עד ליום ההורים הראשון, ייאלץ לעבור למקצוע ראשי אחר, בכפוף למקומות פנויים ולהשלמת החומר במקצוע החדש.

טעימה קלה – סרטוני ניסויים בכימיה

.

דילוג לתוכן