מורי המגמה:
רונית פורשט
מרכזת מגמת ביולוגיה
[email protected]
רונית בעלת תואר ראשון בביולוגיה מהטכניון, ותואר ראשון נוסף בהוראת המדעים,
בעלת תואר שני בלימודי סטטיסטיקה ואיכות מאוניברסיטת חיפה, מורה ומרכזת את
מגמות ביולוגיה, ביולוגיה רפואית ומערכות בריאות בבית בירם.
הביולוגיה קשורה בכל מה שסובב אותנו, יחד עם התקדמות המחקרים והמידע עדיין
יש עוד המון שאלות לשאול, סקרנות ויצירתיות יובילו אותנו לגילוי התשובות.
"הדמיון של הטבע הוא גדול בהרבה מהדמיון של האדם".
)ריצ‘רד פיינמן, זוכה פרס נובל בפיסיקה(.
רונית וינר
מורה לביולוגיה ומחנכת כיתה
רונית בעלת תואר ראשון בביולוגיה מהטכניון, תואר ראשון בהוראת המדעים מהטכניון, תואר שני בניהול מערכות חינוך מאוניברסיטת חיפה, ותואר שני בגרונטולוגיה מאוניברסיטת חיפה. "ביולוגיה היא הטכנולוגיה החזקה ביותר שנוצרה אי פעם. DNA הוא תוכנה, חלבון הוא חומרה, תאים הם המפעלים" (ארווינד גופטה).
עיקרי הלמידה:
הכרת החוקיות , ההרמוניה, הניגודים והיופי של העולם הסובב אותנו.
פיתוח אוריינות מדעית – ביולוגית באמצעות הוראת הרעיונות המרכזיים של הביולוגיה , מושגי היסוד, התופעות והתהליכים הבסיסיים המתקיימים באדם וביתר היצורים החיים.
נושאי הלימוד המרכזיים הם:
• ידע תוכני: הבנת עובדות, תופעות, תהליכים, עקרונות ורעיונות מרכזיים עליהם מבוסס הידע הביולוגי בתחומי הרפואה, החקלאות, הטכנולוגיה, התעשייה ושמירת הסביבה.
• מהות המדע: הבנת מהות המדע, דרכי יצירת הידע המדעי וצבירתו והבנת הקשר מדע-טכנולוגיה-חברה.
• פיתוח עמדות: טיפוח מודעות להיבטים הקשורים למדע, לחברה ולאחריות האדם לטבע.
• פיתוח כשרים ורכישת מיומנויות: טיפוח כשרים בלמידה ובחשיבה מדעית, במיומנויות ובעבודה במעבדה ובשדה.
מבנה ההוראה:
א . החלק העיוני
נושאי חובה – התא – מבנה ופעילות (כיתה י’), מבוא לביולוגיה של האדם – בדגש הומיאוסטזיס (כיתה י”א), אקולוגיה (כיתה י”א).
נושאי בחירה – ילמדו 2 נושאים בי”ב מתוך הנושאים הבאים:
1 . בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית.
2 . פיזיולוגיה השוואתית בהיבט התפתחותי: מחד-תאים ליונקים.
3 . חיידקים ונגיפים בגוף האדם
ב. מעבדה:
בלימודי הביולוגיה נערכת מעבדת חקר דו-שבועית בה התלמיד נחשף לתופעה ביולוגית ולומד לזהות את התופעה, לאתר משתנים, לנסח השערה, להציע דרך מחקר בטכניקות מעבדה נלמדות, לעבד נתונים במחשב (בתוכנת אקסל) ולנתח תוצאות.
ג. עבודת חקר:
עבודת חקר מעשית (ביוחקר) במהלכה התלמיד מתנסה בפעילות מבוקרת המתבצעת במעבדה על כל שלביה ובכתיבת דו”ח סיכום על סיור לימודי בטבע. משך ביצוע העבודה במהלך כיתות י”א- י”ב, בהנחיית המורה, בחינה “פנימית”.
תנאי קבלה:
מתמטיקה – שיבוץ ל- 4 יח"ל בכיתה י'
(ציון 65 ומעלה בסיום כיתה ט’ בהקבצה A, או 75 ומעלה בהקבצה B).
הערה: תלמיד שישובץ ל- 4 יח"ל מתמטיקה על תנאי, יוכל להתחיל את השנה בלימודי הביולוגיה. במידה וציונו בביולוגיה או במתמטיקה לא יעמוד במינימום הנדרש עד ליום ההורים הראשון, ייאלץ לעבור למקצוע ראשי אחר, בכפוף למקומות פנויים ולהשלמת החומר במקצוע החדש.