על המגמה:

כבני אדם נולדנו ליצור. יצירתיות היא תכונה המוגדרת בצורה אישית ומבטאת את הזהות האותנטית של האדם.

מחקרים עדכניים מתחום מדעי המוח מקדמים את הרעיון שהתפוקה הרגשית החיובית המופקת מהחוויה היצירתית משפיעה לטובה על מצב הרוח של היוצרים,  מסייעת בהפרעות קשב ומקדמת את בריאותם ורווחתם האישית (wellbeing).

מלבד בשדה האמנות, נתפסת היצירתיות במאה ה-21 כמשאב אישי, חברתי, כלכלי ותרבותי מבוקש ביותר בעולם העסקים, בעולם האקדמיה, ובתחומים רבים ומגוונים נוספים. טכנולוגיות חדשניות הקיימות כיום משנות ומרחיבות את תחומי הפעולה היצירתית והיא אינה מוגבלת עוד למספר מסוים של אנשים, זוהי מיומנות אנושית בסיסית שניתן ללמוד ולפתח על ידי מעורבות בתהליכי למידה, מחקר והתנסות יצירתית במגוון כלים טכנולוגים ומסורתיים בסביבה המשרה אמון ומאפשרת בחירה וביטוי חופשי לצד התנסות בשיתופי פעולה פוריים.

המגמה לאמנות וחדשנות יוצרת היא מסגרת חינוכית בה מפתחים הלומדים ביטחון עצמי והכרה בערך עצמם באמצעות פיתוח שפה אישית ייחודית ומעורבות חברתית מעצימה בקבוצה יוצרת ויוזמת.

קשת הלמידה וההתנסויות במגמה נבנתה מתוך הכוונה להצמיח בוגרים ובוגרות יצירתיים וערכיים, בעלי תפיסת עולם פרו- אקטיבית, חברתית וחדשנית הדרושה להם במפגשם עם מצבים משתנים בעולם הדינאמי והמהיר של המאה ה- 21  ומקנה להם תשתית עשירה לפיתוח מוטיבציה פנימית ותחושת מסוגלות, תחושת רווחה אישית (wellbeing) ותחושת שייכות כחלק ממעורבות במיזמים בעלי השפעה חברתית מיטיבה.

צוות המגמה:

סיגל אריה

מרכזת מגמת אמנות פלסטית
[email protected]

סיגל – יוצרת רב תחומית, אוצרת גלריה "המכון", תל אביב (Hama-On Gallery),
מפתחת מתודולוגיות למידה בין תחומיות המשלבות מדע ואמנות (Art Based Research) ומנטורית לתהליכי שינוי והתפתחות אישית וקבוצתית באמצעות יצירה ומחקר עצמי.
בוגרת בית הספר התיכון ״עירוני ד״, תל אביב. תואר ראשון בביוטכנולוגיה ומדעי הסביבה, מכללת תל חי. לימודי סדנא ציור ופיסול בחוג לאמנות, אוניברסיטת חיפה,  תעודת הוראה במסלול להוראת המדעים, אוניברסיטת באר שבע, תואר שני בחינוך, במסלול לתזה, תכנית ״אמן-מורה״, מכללת אורנים, מאמנת מוסמכת לאיכות חיים (wellbeing) מטעם מכון מאמנים.

מבנה תכנית הלימודים:

המגמה מציעה לימודי אמנות וחשיבה יצירתית בתחום העיוני והמעשי.
תלמידות ותלמידים במגמה מסיימים את לימודיהם במגמה עם 5 יח"ל באמנות חזותית (70% עיוני + 30% מעשי) המקנות בונוס במוסדות אקדמיים.
תוכנית הלימודים מתפרסת על פני שלוש שנים כאשר בסוף כיתה יב' נבחנים הלומדים בשני מסלולים:

  • בחינות בגרות עיונית 3 יח״ל – בתולדות אומנות,
  • בחינה מעשית 2 יח״ל – הגשת פרויקט גמר אישי בתערוכה קבוצתית.

ברובד המעשי – התנסות במדיומים מסורתיים (רישום, ציור, קולאז', פיסול, צילום, מיצב) לצד חשיפה והתנסות במדיומים טכנולוגים חדשניים (וידאו ארט, סאונד, עיצוב מוצר וחוויות משתמש, גרפיקה, הדפסת תלת מימד וכלי בינה מלאכותית- AI).

מכלול זה מאפשר מגוון התנסויות ללמידת טכניקות ויישומן בפרויקטים הפרושים לאורך השנה. התהליך המעשי כולל ליווי מקצועי פרטני וקבוצתי כחלק מתהליך רפלקטיבי העוקב אחר שלבי היצירה ומגביר את המוטיבציה ליצירת תיק עבודות עשיר ומגוון. בתום התהליך מוגש פרויקט מעשי כתערוכה קבוצתית המגובשת כפרי מחקר, ידע, עשייה וביטוי של  שלוש שנים.

ברובד העיוני – לימודי תולדות האמנות עוסקים בסוגיות היסטוריות, מדעיות, פוליטיות, פסיכולוגיות וסוציולוגיות, מקומיות ואוניברסליות ומטרתם לפתח יכולות התבוננות ורגישות לחוויה האסתטית ולעוודד ראייה חברתית-ביקורתית, החוקרת תהליכים בגישה רב תחומית ומאפיינת את מעורבותה והשפעתה המשמעותית של החשיבה היצירתית בתהליכי ההתפתחות האנושית.

.

שיעור אמנות3
שיעור אמנות1

תכנית הלימודים כוללת היכרות עם ידע מתחום תולדות האמנות, לצד חשיפה לשינויים ותמורות עכשוויים בתפיסה התרבותית של מעשה היצירה והיצירתיות. אופייהּ של הלמידה העיונית הוא חווייתי ומותאם ללומדים במאה ה21. התלמידים והתלמידות מתנסים בפרויקטים מחקריים ויישומיים, המשלבים בין תולדות האמנות לתרבות הפופולרית הרלוונטית לחייהם.
.
סיורים / מפגשים / פרויקטים חברתיים –
תכנית הלימודים כוללת פעילויות יצירה ומפגשים מחוץ לבית הספר, כגון תהליכי למידה ויצירה בטבע, ביקורים בגלריות ובמוזיאונים, סיורי אמנות במרחב הציבורי, מפגשים עם יוצרים ואוצרים הפועלים בשדה האמנות והעיצוב, מפגש עם יזמים ויזמיות המשלבים צוותי יצירה בחברות שהקימו, והקמת מיזמי יצירה במרחב העירוני בשיתוף עם עיריית חיפה.

.

תנאי קבלה

  • המגמה מיועדת לתלמידים ותלמידות בוגרי כיתה ט', סקרניים/ות, אחראים/ות, בעלי/ות חשיבה עצמאית ותשוקה לפתח בעצמם/ן ביטוי עצמי ייחודי
    באמצעות אמצעי יצירה מסורתיים וטכנולוגיים.
  • לא נדרש כל ידע קודם באמנות אלא נכונות להתנסות ולהתמקצע בתהליכי יצירה ומחקר אישיים ולהשתלב במיזמים חברתיים מבוססי יצירה.

.

חוויות בתמונות